6 måder til at spotte en troværdig reklamekampagne

Når man surfer på internettet, bliver man ofte udsat for forskellige online kampagner, som kan være svære at vurdere, om de er troværdige eller ej. Svindlere lægger efterhånden så utrolig meget energi i at gøre en hjemmeside så troværdig som muligt, at man næsten burde mene, at energien var brugt bedre på rent faktisk at lave en ærlig forretning. Ikke desto mindre findes der et hav af svindel-sider. Men der er seks tegn, som du kan holde øje med, der kan hjælpe dig med at skelne mellem troværdige og utroværdige online kampagner.

En troværdig kampagne har en klar målgruppe og et formål

Troværdige online kampagner henvender sig normalt til en specifik målgruppe og har et klart formål. De kan for eksempel være rettet mod forbrugere, der er interesseret i et bestemt produkt eller en tjeneste, eller de kan være rettet mod en bestemt demografisk gruppe, såsom unge voksne eller seniorer. Kampagner, der ikke har en klar målgruppe eller et klart formål, kan være sværere at stole på. Naturligvis kan målgrupper være brede, men et troværdigt online casino vil eksempelvis ikke henvende sig til børn eller mindreårige, da det ville være i strid med loven og etisk uforsvarligt.

Alternative betalingsmetoder

Hvis hjemmesiden, som promoverer kampagnen, kun accepterer usædvanlige eller usikre betalingsmetoder, skal du være forsigtig. Uægte hjemmesider vil lægge vægt på de mere alternative betalingsmetoder såsom bitcoin, da disse betalingsmetoder er vanskeligere at spore og kan dermed kan indikere svindel. Svindelsider kan naturligvis også bruge visa, så muligheden for visa vil ikke som udgangspunkt betyde, at siden er troværdig.

“Too good to be true”

Hvis et tilbud eller en pris på hjemmesiden virker for godt til at være sandt, er det sandsynligvis netop for godt til at være sandt. Svindel hjemmesider vil ofte lokke kunder med ekstremt lave priser på produkter eller tjenester, der er for gode til at være sande. Husk din research og sammenlign priser og tilbud fra andre troværdige kilder, før du foretager et køb. Prøv at se, hvor du ellers kan købe produktet og til hvilke priser – i nogle tilfælde kan du slet ikke finde produktet andre steder.

Manglende kontaktoplysninger eller uklar kommunikation

Hvis en hjemmeside mangler tydelige kontaktoplysninger eller kommunikerer uklart om deres forretningsadresse, telefonnummer eller e-mailadresse, kan det indikere, at de forsøger at skjule noget eller er svindel. Før du foretager et køb, skal du altid kontrollere, at du har adgang til pålidelig kontaktinformation og verificerbare troværdige partnere.

Utilstrækkelig sikkerhed

Hjemmesider, der mangler den nødvendige sikkerhed, kan være svindel. Kontroller, at hjemmesiden bruger en sikker forbindelse (HTTPS) og har en tydelig og opdateret privatlivspolitik. Du kan også kontrollere hjemmesidens sikkerhedscertifikat ved at klikke på hængelåssymbolet i adresselinjen og kontrollere, om certifikatet er udstedt til hjemmesiden.

Falske anmeldelser

Nogle gange er det nemt at gå på trustpilot og opdage, at en hjemmeside er svindel, men mange svindelagtige hjemmesider bruger falske anmeldelser til at narre kunder til at tro, at de er legitime. Gennemgå anmeldelser og feedback fra tidligere kunder og kontroller, om de virker ægte. Hvis anmeldelserne er for positive eller ligner kopierede og indsatte tekster, kan det være et rødt flag.

Ved at holde øje med ovenstående seks tegn kan du bedre skelne mellem troværdige og utroværdige hjemmesider og online kampagner og dermed undgå at blive narret.